تبلیغات
***سهیل غزنوی***Sohail *** - موادغذایی كه موجب چربی آوردن شكم می‌شوند
یکشنبه 15 خرداد 1390

موادغذایی كه موجب چربی آوردن شكم می‌شوند

   نوشته شده توسط: نورالله سهیل غزنوی    


غذاهای چرب چاقتان می‌كند: به همین سادگی؟ همه چیز به همین سادگی نیست. بعضی از مواد غذایی قادرند كالریشان را به بعضی قسمت‌های خاص بدن شما بفرستند. دوست دارید بدانید چه غذاهایی شكمتان را چاق می‌كنند؟

به ‌نظرتان چیزی عذاب ‌آورتر از رفتن روی ترازو و نگاه كردن به وزنی كه نشان می‌دهد وجود دارد؟ شاید هم چون شكمتان جلوی دیدتان را گرفته نتوانید صفحه نمایشگر ترازو را ببینید. اشكالی ندارد، زندگی همین است. باید قیمت هر چیز را بپردازید—حتی برای چیزی اینقدر پاك و لذت‌ بخش مثل خوردن! زندگی هیچ غذایی را بدون كالری‌های ناخواسته، بدریخت شدن اندام، بیماری، احساس گناه و پایین آمدن اعتمادبه‌ نفس از آن شما نمی‌كند.

بعضی از موادغذایی هستند كه كارشان فقط چاق كردن ماست! درست در همان قسمت‌هایی كه بیشترین استرس و خجالت را نصیبمان می‌كند: یعنی ران‌ها، بازوها، غبغب و از همه اینها بدتر، شكم!

لیست موادغذایی كه موجب چربی آوردن شكم می‌شوند

اگر به دنبال لیست موادغذایی هستید كه باعث بزرگ شدن شكمتان می‌شود باید بدانید كه نمك، كربوهیدرات‌ها و چربی‌ها بزرگترین متهمان پرونده هستند. وقتی می‌گوییم كربوهیدرات و چربی، منظورمان فقط بعضی از انوع كربوهیدرات و چربی است. كربوهیدرات‌های ساده كه هضم آنها آسان است (مثل قندهای تصفیه‌ شده، گلوكز، فراكتوز و ساكاروز) و چربی‌های اشباع و ترانس كه متهمان ردیف اول هستند. اما اجازه بدهید ببینیم این موادغذایی چطور دور كمر و شكمتان را بزرگتر می‌كنند.

چربی‌های اشباع و ترانس

چربی‌ها مهمترین منبع انرژی بدن هستند اما چربی اضافه ‌ای كه بعد از سوختن مقدار نیاز بدن باقی می‌ماند است كه ما را دچار مشكل می‌كند. از آنجا كه این چربی‌ها وقتی در دمای اتاق نگهداری شوند میل به جامد شدن دارند، می‌توانیم تصور كنیم كه وقتی در جایی از بدن ذخیره شوند، دسترسی به آنها و سوزاندن آنها بعنوان سوخت بدن كار سختی خواهد بود. بیشتر منابع غذایی غیرگیاهی حاوی میزان بالایی چربی اشباع است و البته برخی چربی‌های گیاهی و روغن‌ها هم شامل آن می‌شوند. این چربی‌ها كلسترول زیادی را وارد بدن می‌كنند و این كلسترول‌های زیان‌بار بر كلسترول مفید در بدن غلبه می‌كنند. هرچه مقدار این كلسترول زیان‌بار بیشتر باشد، احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی هم در فرد بیشتر می‌شود. جای تعجب نیست كه چاقی و حمله‌ قلبی با هم ارتباط مستقیم دارند. موادغذایی حاوی چربی ترانس عبارتند از:

* فست ‌فود
* اسنك‌های سرخ‌شده غیرخانگی
* شیرینی‌ها
* مافین‌ها
* پاپكرن غیرخانگی كره‌ای
* چیپس
* برگرها
* پیتزا
* موادغذایی كنسرو شده مثل سیریال، پاستا، سوپ
* سس‌های بسته‌ بندی شده
* غذاهای پخته شده در رستوران
* موادغذایی فریزشده
* لبنیات پرچرب
* كره
* گوشت گاو/خوك/مرغ

اكثر مواقع وجود روغن‌های هیدروژنه در آماده‌ سازی این غذاهاست كه مشكل‌ساز می‌شود. این روغن‌ها مدت نگهداری این محصولات را بالا برده و درنتیجه تولیدكننده‌ ها به وفور از آنها در محصولاتشان استفاده می‌كنند. چربی‌های ترانس نوعی از چربی‌های اشباع هستند.

كربوهیدرات‌های تصفیه‌شده

هضم این كربوهیدرات‌ها آسان است به همین دلیل منبع بسیار خوبی از انرژی فوری به حساب می‌آیند. اما اگر این كربوهیدرات‌ها زیاد استفاده شوند، به چربی تبدیل شده و در بدن ذخیره می‌شود، مخصوصاً در ناحیه میان‌ تنه. موادغذایی كه سرشار از كربوهیدرات‌های ساده هستند مثل شیرینی‌ها، دسرها، شكلات و از این قبیل از جمله مهمترین موادغذایی هستند كه موجب چربی آوردن ناحیه شكم در خانم‌ها می‌شوند چون خانم‌ها بسیار بیشتر از آقایان از این تنقلات استفاده می‌كنند. موادغذایی اصلی كه تحت این دسته نامگذاری می‌شوند عبارتند از:

* شكلات
* شیرینی
* بیسكویت
* كیك
* مافین
* برنج سفید
* آرد تصفیه ‌شده
* بستنی
* قهوه یا چای (درصورت استفاده از قند یا شكر تصفیه‌شده)
* نوشیدنی‌های قنددار و نوشابه
* قند و شكر
* سیریال‌های قنددار

نمك

متعجبید كه چطور نمك باعث چاق شدنتان می‌شود؟ مولكول‌های سدیم موجب می‌شوند كه آب دور سلول‌های چربی ذخیره در بدن را احاطه كرده و از این طریق آنها را مستحكم‌تر و البته متورم‌تر می‌كنند. این انباشتگی آب حالت بادكردگی به بدن داده و به سایز كلی بدن اضافه می‌كند. بیشتر موادغذایی كنسرو شده و غذاهای نمك‌ دار حاوی نمك یا سدیم هستند. دركنار اینها، موادغذایی دیگری كه نمك فراوان دارند عبارتند از:

* پنیر
* گوشت
* آرد ذرت
* نخود
* سس‌ها
* چاشنی‌ها
* ترشیجات
* صدف

همانطور كه می‌بینید، فقط غذاهای قنددار و چربی‌دار نیستند كه قطر دور شكمتان را اضافه می‌كنند. نمك هم یك متهم اصلی است. درنتیجه، دفعه بعدی كه خواستید ظرف نمكدان را برداشته و روی غذایتان نمك اضافی بپاشید یادتان باشد كه این دانه‌های سفیدرنگ تا چه حد موجب چاق شدنتان می‌شود.


دوشنبه 23 خرداد 1390 08:57 ق.ظ
سلام د.ست عزیز واقعا وبلاگ خیلی زیبای ساختید با مطالب آموزشی
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر